Olej jest substancją smarną, której podstawowym składnikiem w około 99% procentach jest tak zwany olej bazowy a 1% stanowią dodatki wzbogacające, nadające specjalne właściwości (procentowa zawartość oleju bazowego i dodatków może być inna, zależy ona od jakości oleju oraz przeznaczenia). Wyróżniamy trzy podstawowe typy lejów silnikowych: mineralne, półsyntetyczne oraz syntetyczne. Głównym zadaniem każdego oleju jest pozostawienie na powierzchni poruszających się względem siebie elementów tzw. filmu (bardzo cienka warstwa oleju). Powoduje to, iż tarcie pomiędzy poruszającymi się elementami jest ograniczone do minimum. Na tym jednak jego zadanie się nie kończy. Istnieje 7 podstawowych funkcji z jakimi każdy dobry olej musi sobie poradzić.
Są nimi:
· Zmniejszenie tarcia,
· Chłodzenie silnika,
· Utrzymanie czystości powierzchni smarowanych,
· Uszczelnienie elementów silnika (tłoki, cylindry, pierścienie itp.),
· Chronienie przed korozją,
· Ograniczenie zużycia ruchomych części w silniku,
· Umożliwienie uruchomienia wszystkich ruchomych zespołów w szerokim zakresie temperatur.
Jeżeli masz problemy z którąś z w/w funkcji to znaczy, że olej którego używasz jest złej jakości lub został niewłaściwie dobrany.
źródło:www.gulf.pl