czwartek, 14 kwietnia 2011

Płyn chłodniczy

Systematyczna wymiana oleju jest praktycznie odruchem bezwarunkowym kierowcy, który dba o swoje auto ale już nie każdy pamięta o zwróceniu uwagi na stan - ilościowy jak i jakościowy - płynu chłodniczego. 



Płyn chłodniczy odpowiedzialny jest za odprowadzanie ciepła z silnika podczas jego spalania ale od stosowanej kiedyś w tym celu wody różni się tym że posiada dodatki:
- antykorozyjne - chronią przed powstawaniem korozji, która może spowodować zablokowanie chłodnicy i/lub problemy z pompą wodną.
- przeciwpienne - zapobiegają tworzeniu się pęcherzy powietrza, które są izolatorami zwiększającymi wewnętrzne ciepło w płynie chłodniczym a także w silniku.
- smarujące - chronią i smarują pompę wodną w celu zabezpieczenia jej przed zużyciem, nieszczelnością i głośną pracą.

Podstawowe funkcje płynu chłodniczego to:
- dobre odprowadzanie ciepła,
- niska lepkość,
- niska temperatura płynności -40°C
- zwiększenie temperatury wrzenia 120-125°C
- stabilność utleniająca i korozyjna
- nieszkodliwość dla części gumowych i plastikowych

Na rynku dostępne są płyny chłodnicze w postaci:
- koncentratów - zawierają 90-95% glikolu etylenowego i 10-5% dodatków i są mieszane w odpowiedniej proporcji (w naszej strefie klimatycznej zalecane jest 50/50) z wodą destylowaną.
- płynów chłodniczych - gotowa mieszanka koncentratu i wody destylowanej w stosunku 50/50 (dla temperatury płynności ok. -40°C)