Z założenia niniejszy blog poświęcony miał być wyłącznie informacjom dotyczącym olejom, smarom i innym płynom stosowanym w naszych pojazdach mechanicznych ale dwa razy do roku nadchodzi taki moment w życiu odpowiedzialnego kierowcy kiedy trzeba zwrócić szczególną uwagę na element samochodu za pomocą którego mamy kontakt z jezdnią. Opony i ich wymiana, odpowiednio do okresu, na "letnie" lub "zimowe" weszła już chyba w krew większości posiadaczy aut ale nadal oznaczenia na nich stosowane często są dość tajemnicze. Oto więc mała ściąga symbolów jakie możemy znaleźć na oponie.
- 205 - szerokość opony w milimetrach
- 60 - proporcje opony (stosunek wysokości do szerokości w %)
- R16 - średnica felgi w calach
- 92 - indeks nośności (maksymalne obciążenie jednej opony)
- H - indeks prędkości (prędkość maksymalna dla opony)
Na oponie znajdziemy też:
- datę produkcji
- oznaczenia eksploatacyjne (w tym rodzaj opony - zimowy/letni)
- oznaczenia dla opon wzmacnianych (dla zwiększonego ciężaru)
- oznaczenia dotyczące montażu (kierunek toczenia)
Od 2012 roku wejdą nowe, dodatkowe oznakowania opon zawierające dane dotyczące energooszczędności (opory toczenia) i głośności (hałas generowany przez oponę) i przyczepności na mokrej nawierzchni.
Przy wyborze odpowiedniej opony i jej właściwego ciśnienia powietrza w niej należy kierować się wskazówkami producenta samochodu. Należy również pamiętać o jej stopniowym zużywaniu się podczas eksploatacji (ścieranie bieżnika i inne uszkodzenia mechaniczne).