Właściwe działanie silnika naszego auta zależy od jego smarowania właściwie dobranym olejem, który zapewnia prawidłową jego pracę w każdych warunkach. Z czasem jednak nawet najlepszy olej traci swoje właściwości dodatkowo nabierając szereg zanieczyszczeń których źródłem może być:
- utlenianie
- spalanie oleju
- cząstki metali
- paliwo i jego niepełne spalanie
- pył
- woda
Dlatego tak ważna jest regularna wymiana oleju w silniku. Interwał wymiany w nowoczesnych samochodach wynika ze wskazań producenta auta i wynosi od 15 tyś km do 50 tyś km (oleje typu long life). Jeżeli w instrukcji obsługi nie mamy takich danych standardem jest wymiana co 10 tyś km lub co jeden rok. Dodatkowo częsta jazda na krótkich odcinkach lub w ciężkich warunkach może skrócić okres wymiany.
Chociaż nowoczesne pojazdy są wyposażone w sygnalizację informującą o niskim poziomie oleju warto dla własnego dobra samemu sprawdzać jego poziom co jakiś czas (np. 2 tyś km) i dodatkowo przed wyruszeniem w dłuższą trasę. Jeżeli przy takim sprawdzaniu poziomu oleju na bagnecie zauważymy jego braki to nie ma co od razu wpadać w panikę ponieważ każdy silnik zużywa niewielkie ilości - 0,05-0,3 litra na 1000 km. Braki takie można uzupełniać olejem dowolnej marki (nie zawsze mamy możliwość zakupu tego czym mamy zalany silnik) byle by był on tej samej klasy jakościowej - oleje w swoich klasach jakościowych są ze sobą z reguły mieszalne. Przy uzupełnianiu oleju należy kontrolować stale jego poziom ponieważ nadmiar, który nie jest może tak niebezpieczny jak niedobór również jest niekorzystny - szczególnie dla aut z katalizatorem.