środa, 9 marca 2011

Oleje silnikowe do silników Euro 4 i Euro 5 - z filtrem cząstek stałych (DPF / FAP) lub trójdrożnym katalizatorem (TWC)

Zmniejszenie energochłonności samochodu i co raz bardziej wymagające normy ochrony środowiska stanowione w kolejnych dyrektywach wydawanych przez Unię Europejską stanowią wyzwanie dla konstruktorów nowych pojazdów, którzy chcąc sprostać tym wymaganiom wprowadzają nowe technologie.
Jeżeli auto zostało wyposażone w filtr cząstek stałych (DPF / FAP) lub w trójdrożny katalizator (TWC) to w silniku powinien być stosowany dedykowany dla tego typu silników olej. Są to zwykle syntetyczne oleje ze średnią zawartością zawartością popiołów siarczanych, fosforu i siarki (mid SAPS) oraz oleje niskopopiołowe (low SAPS) o lepkości 5w30, które przedłużają trwałość wymienionych powyżej układów obróbki/spalania spalin.
     
Stowarzyszenie Europejskich Producentów Samochodów wprowadziło specjalne normy dla silników Diesla, z układami oczyszczania spalin, jak i silników benzynowych z katalizatorami - ACEA C1/C2/C3/C4. W tej chwili każda licząca się marka olejowa posiada w swojej ofercie takie oleje ale żeby być pewnym co do przydatności konkretnego oleju warto sprawdzić za pomocą aprobat producenta samochodu wymagania, jakie dany olej musi spełniać.

Klasyfikacja ACEA dla kategorii silników wyposażonych w system wtórnej obróbki spalin - "C":
C1 - oleje low SAPS dla silników wymagających olejów o niskim stopniu lepkości HTHS wiekszej od 2,9MPa.s spełniające wymagania Euro IV
C2 - oleje mid SAPS dla silników wymagających olejów o niskim stopniu lepkości większej od 2,9MPa.s spełniające wymagania Euro IV
C3 - oleje mid SAPS dla silników wymagających olejów o HTHS wyższym niż 3,5MPa.s i spełniających wymagania Euro IV
C4 - oleje low SAPS dla silników wymagających olejów o HTHS wyższym niż 3,5MPa.s i spełniające wymagania Euro IV.

Jak widać oleje z grupy "C" dzielą się nie tylko według obniżonej zawartości SAPS (mid lub low) ale także lepkością w temperaturze 150 stopni (HTHS). Niski HTHS ma za zadanie obniżenie zużycia paliwa natomiast wysoki zwiększenie ochrony silnika.



Przykłady dostępnych na rynku olejów z tymi aprobatami:

ACEA C1 (wymagane np. w silnikach marki Mazda 5 i 6 z DPF oraz Ford gdzie wymagana jest norma M2C 943-B):
- Castrol SLX Prof Power C1 5w30
- Gulf Formula EFE 5w30
- Motul 8100 Eco-Clean Plus C1 5w30
- Millers Oil XF Longlife C1 5w30

ACEA C2 (wymagane np. w silnikach HDI grupy PSA z FAP, Toyota, Honda i Subaru z DPF)
- Castrol Magnatec Proffesional C2 5w30  
- Gulf Formula LEF 5w30
- Millers Oil XP Longlife C2 5w30
- Motul 8100 Eco-Clean Plus C2 5w30
- Shell Helix Ultra Extra 5w30 
- Total Quartz Ineo ECS 5w30
- Valvoline SynPower ENV C2 5w30  

ACEA C3 (wymagane np. w silnikach Nissana, Renault, Suzuki, Fiat i KIA z DPF oraz Volkswagena, Audi, Skoda i Seat z DPF gdzie wymagana jest norma VW 504.00 i VW 507.00)
- BP Visco 7000 5w30
- Castrol Edge 5w30 
- Gulf Formula ULE 5w30 (Gulf Formula GVX 5w30 dla normy VW 504.00/507.00)
- Lotos Quazar C3 5w30 
- Millers Oil XP Longlife C3 5w30
- Mobil Synt S Special V C3 5w30 (Mobil 1 ESP Formula 5W-30 dla normy VW 504.00/507.00)
- Motul 8100 X-Clean C3 5w30 (Motul Specific 504.00/507.00 5w30 dla normy VW 504.00/507.00)
- Shell Helix Ultra Extra 5w30 
- Total Quartz Ineo MC3 5w30 (Total Quartz Ineo 504/507 dla normy VW 504.00/507.00)
   
ACEA C4 (wymagane np. w silnikach Renault 2.0 DCI z DPF i innych gdzie wymagana jest norma RN 0720)
- Castrol SLX Prof Power C4 5w30
- Gulf Formula RNX 5w30
- Millers Oil XP Longlife C4 5w30
- Motul Specific 0720 5w30

Ostrzeżenie: oleje te mogą być nieodpowiednie dla niektórych typów silników. W razie wątpliwości należy sprawdzić instrukcję, lub poradnik właściciela.


 Zapraszam również do artykułu dotyczącego olejów do silników z pompowtryskiem - link