poniedziałek, 7 marca 2011

Oleje do automatycznych skrzyń biegow (ATF)

Automatyczne skrzynie biegów mają opinie bardziej awaryjnych od tradycyjnych-ręcznych ale wzięła się ona przeważnie z nieznajomości zasad serwisowania i użytkowania tej przekładni. Jednym z ważnych elementów mogących wydłużyć czas bezstresowej jazdy z taką skrzynią biegów jest właściwy dobór oleju do niej oraz terminowa jego wymiana. Jeżeli przekładnia ma działać długo i bezawaryjnie, to w większości modeli pierwszą wymianę oleju należy przeprowadzić po przebiegu ok. 60-100 tys. km, a każdej następne już co ok. 30-40 tys. km.

Prawidłowo dobrany olej ATF ma za zadanie:
- smarowanie wszystkich elementów
- odprowadzanie ciepła
- wytwarzanie ciśnienia niezbędnego do sterowania skrzynią
- chronienie przed korozją i zużyciem
- tłumienie hałasu i drgań - eliminowanie poślizgów

Wybór oleju w pierwszej kolejności zależy od rodzaju automatycznej skrzyni w naszym aucie, z pośród których wyróżniamy:
- AT - tradycyjna automatyczna skrzynia biegów
- AMT i DCT - sekwencyjne skrzynie biegów
- CVT - bezstopniowa automatyczna skrzynia biegów o ciągłej zmianie przełożenia.

Każda z tych przekładni ma inną charakterystykę i wymaga innego oleju, dedykowanego specjalnie dla niej, odpowiadającego specyfikacjom i normom producenta pojazdu. Podstawową specyfikacją jakościową, używaną niemal jako synonim dla "oleju do automatycznej skrzyni biegów" jest Dexron  - DX II, DX III, DX VI (General Motors). Innymi często spotykanymi specyfikacjami są Mercon (Ford) i ZF(Daimler Chrysler). Poza wymienionymi specyfikacjami możemy spotkać się, głównie w autoryzowanych serwisach, z olejami produkowanymi specjalnie przez i pod określonych producentów samochodów - na rynku pojawiają się jednak alternatywne oleje, które są z nimi zgodne i tańsze.
Przykładem niech będzie Gulf Multi-Vehicle ATF, który jest między innymi zgodny z Audi G 052 025-A2/ G-052-162-A1, BMW (AE) LT 71141-ZF5/7045E (3 series) ETL-8072B (5 series), Ford FNR5, Honda ATF-Z1, Hyundai SP-II/SP-III, Mazda ATF-MIII/MV, Mitsubishi Diamond SP-II/SP-III, NIssan Matic (D, J, K, S), Subaru ATF-HP, Toyota T-III/T-IV, Volvo 97340/97341 i VW G 052 025-A2/ G 052-162-A1.

Całkowicie inny olej jest natomiast wymagany w przekładniach bezstopniowych CVT, które przenoszą napęd za pomocą stalowych łańcuchów lub pasków transmisyjnych. Oleje do tego typu  oferowane do niedawna wyłącznie w autoryzowanych stacjach obsługi marek, które wyposażyły swoje modele w ten rodzaj automatycznych skrzyń biegów (Nissan, Ford, Mercedes, BMW, Volkswagen, Audi, Mitsubishi, Suzuki, Fiat, Jeep oraz liczne quady i skutery) mają w nazwie skrót "CVT" i są już w ofercie wybranych producentów np:
- Castrol Transmax A CVT
- Fuchs Titan ATF CVT (MB 236.20, VW TL 521 80/G 052 180)
- Gulf CVT Fluid (MB 236.20, Ford M2C928-A, BMW 83 22 0 136 375/83 22 0 429  154, VW TL 521 80/G 052 180)
- Ravenol ATF CVT (MB 236.20, VW G 052 180)


przykładowe oleje ATF